Monday, August 1, 2011

Kenapa Minyak Kelapa Dara baik untuk kita?

Jawapannya mudah sahaja... Asid Laurik!!

Asid laurik ialah medium utama rantai asid lemak yang ditemui dalam minyak kelapa. Sebaik sahaja terkisar, asid lemak ini bertukar menjadi monolaurin, yang mempunyai faedah yang amat besar untuk badan.


Mengapa Monolaurin Bermanfaat?
bayi digalakkan menyusu susu ibu sejak lahir sehingga lah bayi berumur 2 tahun...

Untuk pengetahuan anda, asid laurik sedia ada didalam lemak tepu susu ibu. 
Ia melindungi bayi dari jangkitan-jangkitan dan penyakit-penyakit dengan membina imunisasi badan. Monogliserida ini mempunyai antivirus, antibakteria, antiprotozoal , dan ciri-ciri antimikrob yang boleh membantu merawat pelbagai penyakit. Ia bekerja dengan merosakkan lipid bersalut virus-virus seperti HIV, herpes, sitomegalovirus, selesema, pelbagai bakteria patogen, termasuk monocytogenes listeria pilori helicobacter , dan protozoa seperti giardia lamblia.

ermmmm... sedapnya...

Minyak kelapa dara boleh menyembuhkan dan mencegah penyakit kerana ia mempunyai sifat yang paling kaya dengan sumber asid laurik. Kesan baiknya dibuktikan oleh satu kajian yang dijalankan oleh satu doktor Filipina Conrado Dayrit pada tahun 1999 hingga 2000. Kajian dijalankan di San Lazaro hospital di Manila dan ia mengkaji kesan minyak kelapa dan monolaurin pada muatan kuman virus pesakit HIV. Kajian mendedahkan bahawa asid laurik merendahkan muatan kuman virus pesakit HIV. Kajian dilakukan oleh Dr. Mary Enig Ph.D. juga membuktikan antivirus, antibakteria , dan ciri-ciri antikulat asid-asid lemak rantai sederhana / trigliserida (MCTs) ditemui dalam minyak kelapa


Asid Laurik VS Antibiotik
Sejak penemuannya, antibiotik telah menjadi jawapan ubat moden untuk jangkitan-jangkitan dan penyakit-penyakit. Antibiotik membantu dalam batas tertentu tetapi dengan penggunaan yang bepanjangan ia boleh mewujudkan lebih banyak masalah kesihatan sebagai ketahanan antibiotik menjadi meluas. 

Manakala minyak kelapa dara pula merupakan satu antibiotik asli dengan komponen pentingnya seperti monolaurin. Dengan mengamalkan pengambilan VCO dapat membekalkan badan anda dengan pejuang germa semula jadi yang menguatkan sistem imun badan dan menolak virus-virus berbahaya dan mikroorganisme.

**nak copy or nak share my entry?**
please mintak izin dulu k... x susah pun.. =D
then credit to my blog k..
-damiacatalystmiri-

2 comments: