Monday, August 1, 2011

Minyak Kelapa Dara - Ubat Semulajadi bagi Kayap

VCO merupakan Ubat Semula Jadi untuk Kayap

kayap
Kayap Ular
Bagi yang dijangkiti atau telahpun diserang virus kayap pastinya tahu betapa sakit dan menjengkelkan penyakit ini. Kayap disebabkan oleh virus herpes zoster yang mana virus ini juga menyebabkan satu lagi penyakit yang ditakuti iaitu cacar air. Virus herpes zoster boleh didapati dalam badan kita bermula pada waktu zaman kanak-kanak lalu tinggal tidak aktif dalam saraf selama bertahun-tahun. Banyak sebab yang boleh mengaktifkan virus ini dan terus menjurus kepada penyakit kayap.

Simptom pertama kayap adalah dengan demam, selesema, pening dan rasa gatal. Ruam dan kemerahan biasanya berlangsung selepas beberapa hari demam. Ruam dalam kayap cuma muncul dalam kawasan tertentu tetapi tidak akan memberi kesan garis tengah badan. 

Pesakit kayap adalah biasanya diberi antivirus dan ubat-ubatan lega nyeri. Terdapat juga beberapa penawar-penawar semula jadi untuk kayap yang boleh dengan mudah dilaku di rumah. Kayap boleh dipulihkan dengan menggunakan bahan asli seperti madu, cuka sider epal dan minyak kelapa dara (VCO).
Virgin Coconut Oil Liqiud

Kayap dapat disembuhkan dengan mengunakan VCO kerana ia mengandungi ciri-ciri antibakteria. Sapu VCO di bahagian yang dijangkiti kayap lalu tutup dengan kasa steril. Ulangi prosedur yang sama setiap hari sehingga kayap dipulihkan. Ciri-ciri anti-radangnya amat berkesan untuk mengurangkan kemerahan dan kesakitan ruam.


**nak copy or nak share my entry?**
please mintak izin dulu k... x susah pun.. =D
then credit to my blog k..
-damiacatalystmiri-

8 comments:

  1. salam..klau yg nie kta guna utk jerawat bole gak ke ? tnpa mkn ? kta sapu je kat muka..bole ? bksan x ? :) tenkiu~

    ReplyDelete
  2. w'salam... ye boleh sangat2... daripada pengguna2 VCO, memang ianya berkesan untuk menghilangkan jerawat...

    ReplyDelete
  3. kak, antra sapu dgn mkn mna yg lbh brksan ? ehe sbb kmk ada beli tp bru 3 ari guna..mseh blom nmpk lg ksannya hehe..sori byk tnya. .XD

    ReplyDelete
  4. makan is untuk kita buang segala toksin dalam tubuh bdn kita.. it may take some period to get a result.. n sometime u may have a healing process which differ to each person.. sapu just untuk keputusan yg singkat tp x menyeluruh... sebab dalaman x dibuang.. =D rajin2 browse any of catalyst blog to get ur information... kami sedia membantu.. =)

    ReplyDelete
  5. setakat sapu ajak but sik makan sik bagus juak... sebab kotoran or toksin yang menyebabkan muka kita berminyak or berjerawat sik dibuang... both bagus.. makan setiap hari... sapu just apply d muka atleast 2 day a week... if jerawat makin byk keluar it is a good sign.. it show that bdn kitak bertindakbalas dgn kesan vco... keep it up girls... jgn tus brenti bila dpt healing proses k... ya kesilapan yg slalu org polah.. sebab sidak ingat benda tok x bgus bila mkin byk jerwat klua ater consume vco... ok?...

    ReplyDelete
  6. ok..tenkiuu dh tlong trgkn dgn jlas =)

    ReplyDelete
  7. mohom share ye..saya akan kreditkan pada blog ini :)

    FB:Amiryana's Health & beauty

    ReplyDelete